سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
تایرها چگونه ساخته می‌شوند؟

برای این که با چگونگی تولید و ساختار تایر ها آشنا شوید، در مرحله اول نیاز است تا با اجزای تشکیل دهنده آن آشنا شوید.

تایرها چگونه ساخته می‌شوند؟

ساختار تایر خودرو

تایر خودرو اجزای مختلفی دارد که وجود هر کدام برای ایمنی و عملکرد صحیح تایر حیاتی است. تایرها به صورت لایه لایه ساخته می شوند که در تصویر اجزای آن را به خوبی مشاهده می کنید.

طوقه

طوقه حلقه‌ای شامل چند رشته فولادی است که استحکام بالایی دارد و روی آن پوششی از جنس لاستیک قرار می گیرد. کار اساسی طوقه موقعیت‌دادن و هم‌مرکز کردن تایر و رینگ و همچنین جذب نیروهای واردشده از قسمت رینگ به لاستیک می باشد.

بدنه

بدنه تایر چندین لایه تنیده شده در هم است. نخ های پلی استر معمولی ترین لایه ی آن است. این نخ ها در لاستیک های رادیکال به صورت عمود بر آج تایر قرار دارند. اگر تایرهای قدیمی را مشاهده کنید، می بینید که نخ ها زاویه ای خاصی نسبت به آج دارند. در آخر لایه های تنیده شده با لاستیک پوشیده شده تا هم با سایر لایه ها پیوند داشته باشد و هم بتواند هوا را داخل تایر محبوس کند. بعضی مواقع معیار استحکام تایرها، تعداد لایه های بدنه آن قرار داده می شود. تایرهای دو لایه بیشترین استفاده درخودروها را دارند. جالب است بدانید که در تایر هواپیماهای تجاری بزرگ تعداد لایه‌ها به 30 و بیشتر نیز می‌رسد.

تسمه

تسمه‌ها لایه‌ای از رشته‌های فولادی می باشند که درست در قسمت زیر آج تایر واقع شده اند. تسمه‌ها استحکام تایر را در مقابل پنچری بالا می برند و از سطح لاستیک هنگام تماس با سطح جاده محافظت می کنند.

لایه های اضافی پلی استر

بعضی از تایرها یک یا دو لایه‌ی اضافی از پلی‌استر دارند که موجب می‌شود نسبت به سایر لایه‌ها با استحکام بیشتری در کنار هم قرار گیرند. به طور کل این لایه‌های اضافی را در تایرهای مخصوص سرعت‌های بالا می بینید.

دیواره جانبی

وظیفه اصلی دیواره‌ی جانبی حفظ استحکام جانبی در تایر است. این بخش از سایر لایه‌ها مراقبت می کند و همچنین محافظت جانبی تایرها و حفظ هوای داخل تایر از وظایف عمده آن است.

آج

آج تایر از ترکیب چند لاستیک طبیعی و مصنوعی تشکیل شده است. روش تولید آج و دیواره ی جانبی، اکستروژن است. در این مرحله سطح لاستیک تولید شده بدون الگوهای معمول روی آج، جهت ایجاد اصطکاک است.

همه اجزایی که گفته شد داخل دستگاه ساخت تایر روی یکدیگر مونتاژ می‌گردند.

این دستگاه لایه‌های مختلف را با دقت مناسبی روی یکدیگر قرار می دهد و در آخر تا حد زیادی شکل و اندازه‌ی تایر به محصول نهایی می رسد. در این مرحله هنوز نوبت به الگوهای آج لاستیک نرسیده است و خروجی دستگاه ساخت لاستیک را «تایر سبز» می‌نامند. حال تایر را به دستگاه پرداخت ارسال می کنند تا طی عملیات حرارتی الگوهای آج ایجاد و نوشته‌ها و اعداد روی تایر حک شود. در عملیات حرارتی کلیه لایه‌ها با استحکام بالا به هم می‌چسبند . اصطلاحا می گویند، لاستیک پخته می‌شود تا استحکام نهایی خود را به دست آورد. در مرحله آخر پرداخت نهایی و بازرسی انجام می شود تا محصول نهایی مطلوبی را داشته باشیم.

آج خودرو

آنچه برای تعمیر لاستیک خود نیاز دارید.

وسیله ای که برای این منظور باید همیشه در خودرو شما وجود داشته باشد، هزینه زیادی ندارد. این ناچیزی هزینه زمانی به چشم می آید که شما با غفلت ورزیدن به این مهم، مجبور به پرداخت هزینه هنگفت "بکسل" شوید یا حتی آسیب های مالی زیادی به خودرو شما وارد شود.

از طرفی این ابزار سبک بوده، جای کمی می گیرند و کار با آن آسان است. بنابراین هیچ بهانه ای برای همراه نداشتن آن در خودرو شما وجود ندارد.

آنچه برای تعمیر لاستیک خود نیاز دارید.

توصیه می شود همیشه کیت تعمیر لاستیک را در گوشه ای از صندوق عقب خودروی خود قرار دهید. علاوه بر این به یک کمپرسور نیزاحتیاج دارید. این وسیله برای زمانیکه تایرهای ماشین شما به هر دلیلی (غیر از پارگی و سوراخ شدن) دچار افت فشار هوای داخلی می شوند.

کیت تعمیر لاستیک

اگر وسط راه باشید و به هیچ آپاراتی دسترسی نداشته باشید و یا برای شما سخت باشد، این بحران را می توانید با یک کمپرسور مدیریت کنید. برخی از کمپرسورها به فندک سیگار ماشین (یا خروجی 12 ولت) متصل می کنید، در نتیجه شما حتی نیازی به باد کردن تایر با تلمبه نخواهید داشت.

چگونگی تولید و ساختار تایر ها

در میان ابزارهای هر راننده ای، باید فشار سنج باد تایر نیز وجود داشته باشد. از این وسیله برای بررسی فشار لاستیک های خود (یک بار در ماه) استفاده کنید و در صورت کم یا زیاد بدون باد لاستیک ها، با تنظیمات پیشنهادی کارخانه، باد را تنظیم کنید.

دمای محیط، نوع جاده، عمر مفید لاستیک، شرایط رانندگی و غیره از عواملی هستند که می تواند باعث از بین رفتن یا افزایش فشار باد داخل لاستیک شود و در صورت سوخت بیشتر، هندلینگ و عملکرد نامناسب خودرو را در پی داشته باشد.