سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

روغن موتور نقش مهمی در عملکرد موتور خودرو دارد. آن چه که باعث روان کردن تجهیزات موتور، رفع اصطکاک و عدم سایش قطعات می شود، استفاده از روغن موتور اصل با ویژگی های استاندارد و کیفیتی مرغوب می باشد. از دیگر وظایف روغن موتور می توان به رفع حرارت ناشی از احتراق سوخت، خنکسازی قطعات موتور و حفاظت از موتور در مقابل آلاینده های مضر اشاره کرد.

تمامی افرادی که از خودرو استفاده می کنند، لازم است تجهیزات جانبی خودروی خود را خریداری کرده و لوازم مصرفی آن را تامین نمایند. با گسترده شدن بازار تجهیزات خودرو و روی کار آمدن شرکت های معتبر تولید کننده انواع لازم یدکی، متاسفانه محصولات تقلبی هم وارد بازار لوازم مصرفی خودرو شدند.

تشخیص روغن موتور اصل از تقلبی

طبق تخمینی که برخی ازکارشناسان مربوطه می زنند بین 50 الی 60 درصد لوازم مصرفی خودروهای موجود در بازار تقلبی می باشند. پس می توان گفت که ممکن است خیلی از روغن موتورهای موجود در بازار که از برندهای معروف و شناخته شده نیز هستند، تقلبی باشند. همین امر باعث شد تا خرید روغن موتور اصل به یکی از دغدغه های رانندگان تبدیل شود. فراموش نکنید که عمر مفید روغن موتور محدود است و هر چند وقت یکبار باید عوض شود. بنابراین حتما از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

تشخیص روغن موتور

روغن موتور تقلبی

همان طور که گفتیم استفاده از روغن موتور اصل و استاندارد، باعث بهبود عملکرد خودرو روان‌کاری قطعات و تجهیزات موتور می‌شود. از طرفی دیگر استفاده از روغن موتور تقلبی به موتور خودرو آسیب می زند و خسارات زیادی را به بار بیاورد. از آن جایی که معمولا موتور و قطعات استفاده ‌شده آن، گران قیمت اند؛ بنابراین هزینه این خسارت بسیار زیاد خواهد بود. خدا نکند که مجبور شوید، موتور خودرو را تعمیر کنید!

هدف افراد سودجو و فرصت طلب، فروش روغن موتورهای تقلبی به قیمت روغن موتورهای اصل می باشد که با مصرف روغن موتورهای تقلبی خسارات جبران ناپذیری به خودروی شما وارد می شود.

ممکن است با خود بگویید که فقط عمر مفید روغن موتورهای تقلبی کمتر از روغن موتورهای اصلی می باشد و در مدت زمان کمتر همان کارایی روغن موتورهای اصلی را از خود نشان می دهند. اما روغن موتورهای تقلبی که با افزودنی های نامرغوب تولید می شوند، فرایند تصویه نامرغوبی نیز دارند. در ادامه در این خصوص بیشتر توضیح می دهیم. به طور کلی با بیان 3 دلیل می توان گفت که روغن موتورهای تقلبی هیچ مزیتی ندارند:

  • به دلیل تصویه غیر استاندارد، خاصیت روان کنندگی خود را از دست می دهند. بنابراین اثری روی رفع اصطکاک و ساییدگی قطعات خودرو نخواهند داشت.
  • روغن موتورهای تقلبی ویسکوزیته پایینی دارند که باعث می شود دما بر عملکرد آن تاثیر بگذارد. یعنی امکان دارد در هوای خیلی سرد روغن یخ بزند و در هوای خیلی گرم خیلی داغ شوند که به موتور آسیب می زند.
  • روغن موتور تقلبی حرارت ناشی از احتراق سوخت را جذب نمی کند و حتی ممکن است باعث افزایش دمای موتور نیز بشوند.

در ادامه این مطلب قصد داریم راهکارهایی را به شما ارائه دهیم که به شما کمک می کند، خیالتان از خرید روغن موتور اصل راحت شود.

روغن موتور تقلبی

تشخیص روغن موتور اصل قبل از خرید

توجه به بسته بندی و اطلاعات نوشته شده روی قوطی

اولین اقدام منطقی، بررسی اطلاعاتی از قبیل لوگوی محصول، هولوگرام، تاریخ تولید، برچسب ها و سایر نوشته ها می باشد. روی قوطی روغن موتور اصل هیچ گونه زدگی، ضرب دیدگی و خش نمی بینید. همچنین تمامی اطلاعات نوشته شده روی محصول باید یکپارچه، واضح و شفاف باشند. اگر یک قوطی روغن موتور اصل دارید، موقع خرید همراه داشته باشید و آن را با مورد جدید مطابقت دهید. مطمئن شوید که شماره سریال روی بسته بندی با شماره سریال روی لیبل یکسان باشد.

پلمپ محصول را قبل از باز کردن بررسی نمائید که شکسته یا باز نباشد، و همچنین اگر محصولی را خریداری نمودید که دارای فوم سیل شده روی درب قوطی می باشد از سلامت آن اطمینان حاصل نمائید.

شما می توانید برای اطمینان خاطر شماره سریال محصول را در وبسایت معتبر شرکت تولید کننده چک کنید. اگر روغن موتورهای تقلبی در قوطی و بسته بندی اصل به شما ارائه گردد، در این حالت تنها راهکار این است که برچسب روی در و کیفیت ظرف روغن را بررسی نمایید که خش فرورفتگی یا برآمدگی نداشته باشند.

توجه به اصالت برند

اگر محصولی ساخت ایران را انتخاب کرده اید ، باید دارای مهر استاندارد، مشخصات تولید کننده، تاریخ و قیمت تولید  و ایران کد باشد. بهترین روش برای تشخیص اصالت برند ایرانی بررسی کد 10 رقمی استاندارد از طریق ارسال پیامک کد به شماره 10001517 و یا سایت استاندارد ایران می باشد.

درصورت انتخاب محصول وارداتی، کالا باید دارای تاریخ تولید و بارکد باشد. با اسکن بارکد و یا جستجوی عدد آن در اینترنت در صورت مطابقت مشخصات نمایش داده شده با محصول خریداری شده در وب سایت تولید کننده آن اول قدم شناسایی محصول وارداتی می باشد. در مرحله دوم اصالت ورو کالا به کشور را از طریق مشاهد اظهارنامه گمرکی آن، از فروشنده کالا مطالبه کنید.

توجه به قیمت

طبیعی است که موقع خرید با دیدن برچسب و برند مشهور روی بسته بندی یک محصول را از فروشگاه های مختلف قیمت بگیرید. اختلاف جزئی قیمت موردی ندارد. اما اگر به موردی برخوردید که قیمت آن حتی کمتر از دو سوم نمونه‌های دیگر بود، بدانید که با روغن موتور تقلبی سروکار دارید.

اگر هزینه زیادی بابت خرید روغن موتور اصل پرداخت می کنید، نگران نباشید. چرا که جلوی هزینه های سنگین  جهت تعمیر موتور خودرو و قطعات آن را گرفته اید. فراموش نکنید که هیچ ارزانی بی دلیل نیست.

مشورت با تولید کنندگان معتبر به جای سروکله زدن با فروشندگان بی منطق

توصیه می شود قبل از خرید با تولید کنندگان اقلام اصل و رانندگان با تجربه مشورت کنید. برخی از فروشندگان ممکن است از جواب دادن به سوالات شما طفره بروند یا روی خریدن محصولاتی که خودشان پیشنهاد می‌کنند، اصرار کنند. در این صورت اگر با منطق به جواب نرسیدید، بهتر است به فروشگاه دیگری جهت خرید مراجعه کنید.

تشخیص روغن موتور اصل قبل از خرید

تشخیص روغن موتور اصل بعد از خرید

شما با باز کردن بسته بندی و دسترسی به خود روغن موتور می توانید به اصل یا تقلبی بودن آن پی ببرید.

بررسی روغن موتور از نظر بو، رنگ و شفافیت

روغن موتور اصل هیچ گونه بوی خاصی ندارد. در صورتی که روغن موتورهای تقلبی بوی زننده ای مشابه بوی نفت می دهند. برای شناسایی رنگ و شفافیت می توانید مقداری از روغن را درون یک ظرف شیشه ای بریزید و حدودا 10 دقیقه صبر کنید، روغن موتور اصل کاملا شفاف است و رنگ آن کهربایی روشن است. اما اگر رنگ آن متمایل به نارنجی یا قهوه ای سوخته است، به احتمال زیاد تقلبی است. جهت آزمایش دوم می توانید چند قطره از روغن را روی یک کاغذ سفید و تمیز بریزید تا از آن عبور کند. روغن اصل هیچ گونه لکه سیاه یا تیره روی کاغذ باقی نمی گذارد.

تشخیص روغن موتور اصل بعد از خرید

رانندگی با روغن موتور جدید

مواردی که در بالا گفته شد به تشخیص روغن تقلبی کمک می کند. اگر روغن موتور جدیدی خرید و در محفظه ریختید، حدودا یک ساعت با آن رانندگی کنید. اگر صدای موتور تغییر کرد، شاید روغن توانایی لازم جهت جلوگیری از ساییدگی بین اجزای داخلی موتور را ندارد و روان کاری آن کم می باشد. بعد از این یک ساعت سطح و غلظت آن را از طریق میله گیج بررسی کنید. چنانچه روغن روی میله رقیق باشد و چسبندگی لازم را نداشته باشد. به احتمال زیاد روغنی که خریداری کردید تقلبی است.

رانندگی با روغن موتور جدید

فروشگاه کارن کار برای تهیه روغن موتور همراه شماست.

تمامی روش هایی که تا اینجا ذکر شد، تا حد زیادی شما را برای یک خرید مطمئن راهنمایی می کند. اما گاهی تشخیص اصلی و تقلبی بودن روغن موتور چنان سخت می شود که حتی تعویض روغنی ها قادر به شناسایی آن نیستند. عاقلانه ترین کار این است که از یک فروشگاه معتبر خرید کنید. متخصصان و کارشناسان کارن کار با ارائه بهترین روغن موتور، شما را برای یک خرید مطمئن راهنماییتان می‌کند.

جهت اطلاع از روغن های موتور و فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار به لینک های زیر مراجعه نمایید:

روغن های موتور موجود در فروشگاه کارن کار

فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار