سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
اجزاء و طول عمر باتری خودرو

بخش عمده ای از باتری ها از اسیدها تشکیل شده است. اما باتری به دلیل اجزای سازنده ای که دارند، سنگین هستند. در این مطلب درباره اجزار و طول عمر باتری خودرو بیشتر صحبت می کنیم.

اجزای باتری خودرو عبارتند از:

جعبه باتری

جعبه باتری که محفظه اصلی آن می باشد از جنس پلی پروپلن ساخته شده است. خانه های مجزایی درون آن قرار گرفته است که کف این خانه ها به شکل برجستگی های پل مانندی هستند که نقش تکیه گاه صفحات را ایفا می کنند. جعبه باتری ضربات ارتعاش را به حداقل می رساند که موجب می شود آسیبی به صفحات و الکترولیت ها وارد نشود.

درپوش باتری

باتری ها با استفاده از درپوش هایشان بسته می شوند که این درپوش ها 6 دریچه دارند و سطح آن ها محلی برای تزریق الکترولیت ها می باشد. از طرفی برای خروج گاز های تولید شده در قسمت بالایی این دریچه ها سوراخ های ریزی تعبیه شده اند.

ترمینال باتری

ترمینال ها واسطی بین باتری و سیستم برقی خودرو می باشند که دو کابل دارند. یکی از آن ها به کابل مثبت و دیگری به کابل منفی متصل می شود.

صفحات باتری

این صفحات بر روی پل های باتری قرار می گیرند و به طور کلی به سه دسته منفی، مثبت و صفحات عایق تقسیم می شوند.

صفحات منفی: این صفحات از دو بخش اسکلت و ماده فعال تشکیل می شوند، جنس صفحات منفی اسکلت و با رنگ خاکستری شناخته می شوند.

صفحات مثبت: اسکلت این صفحه مشابه صفحات منفی است با ین تفاوت که ماده فعال آن از دی اکسید سرب درست می شود. صفحات مثبت به رنگ قهوه ای تیره مایل به قرمز می باشند.

صفحات عایق یا جداکننده: این صفحات از جنس پشم شیشه، فایبرگلاس یا کائوچو هستند که به عنوان جداکننده باتری نیز شناخته می شوند. کار صفحات جدا کننده قرار گیری به عنوان حائلی بین قطعات مثبت و منفی است.

نشانگر باتری

نشانگر باتری خودرو، وضعیت شارژ را نشان می دهد که در چه حالتی قرار دارد. این نشانگر به این صورت عمل می کند. زمانی که سطح استوانه بیرون از جعبه باتری قابل روئیت باشد و یا چگالی در حد مناسب باشد گوی روی سطح استوانه می ایستد و به رنگ سبز می شود. اما زمانی اما هنگامی که چگالی الکترونیک پایین تر می آید گوی نیز به پایین تر می رود و رنگ آن کمتردیده می شود و در نهایت زمانی که دشارژ می شود نشاگر باطری به صورت سیاه مشاهده می شود. توضیحات گفته شده برای باتری هایی که از نوع اسید سرب هستند، می باشد. باتری هاییکه جنس آنها خشک است، مثل یک نمایشگر رنگی در سه رنگ سبز، قرمز و مشکی دیده می شود.

الکترولیت یا اسید باتری

به محلول هایی که در درون جعبه های باتری قرار دارند اسید سرب می گویند.

قطب های باتری

جنس قطب های باتری سرب است و به گونه ای ساخته شده اند که از یک طرف بیرون از درپوش قرار دارند و از طرفی دیگر درون مایع ها هستند. قطب هایی که بیرون قرار دارند، به رنگ های آبی و قرمز هستند که در نوع مثبت و منفی بوده و قطب های مثبت قطر بیشتری نسبت به قطر های منفی دارند.

اجزاء و طول عمر باتری خودرو

ظرفیت ذخیره باتری خودرو

منظور از ظرفیت یعنی این که مقدار توانایی کار باتری خودرو برای ایجاد و انتقال حداقل بار الکتریکی به سیستم های خودرو چقدر است. این ظرفیت باید به اندازه ای باشد که حداقل بار الکتریکی در بدترین شرایط یعنی در هوای تاریک و در سرما باید بتواند جریان الکتریکی را در مواردی همچون سیستم ایجاد جرقه، برف پاکن، چراغ های جلو در حالت نور پایین و سیستم گرمایشی شیشه ها در سرعت پایین فراهم کند. از طرفی ظرفیت ذخیره باتری یک معیار مقایسه ای جهت فراهم کردن و ایجاد نیرو برای خودروهایی است که دارای بار الکتریکی می باشند.

ظرفیت ذخیره باتری خودرو

طول عمر باتری خودرو چقدر است؟

به طور دقیق نمی توان بازه زمانی معینی را برای طول عمر باتری خودرو مشخص کرد. چرا که این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. در این بخش این عوامل را با هم بررسی می کنیم.

شرایط آب و هوایی گرم

اگر خودرو شما مدام در شرایط آب و هوایی گرم کار کند، مسلما عمر باتری زودتر کم می شود.

شرایط آب و هوایی سرد

در آب و هوای سرد عملکرد الکتروشیمیایی باتری ها کند می شود و در نتیجه توان عملیاتی آن ها کاهش می یابد.

کار نکردن باتری برای طولانی مدت

چنانچه از باتری برای مدت زمان طولانی استفاده نشود. انرژی خود را بر اساس عوامل داخلی خود به خود از دست می دهد. یا عوامل خارجی دیگری مثل برق دزدی موجب تخلیه انرژی باتری می شود.

برند و کشور سازنده باتری

برند و کشور سازنده باتری خیلی مهم است. اگر باتری بی کیفیتی بخرید، در مدت زمان کوتاهی آسیب های آن را می بینید.

برند و کشور سازنده باتری

تا این جا دیدید که عوامل مختلفی در طول عمر باتری شما تاثیر دارد. بهترین کار این است که مراقب مستمری از آن داشته باشید. به عنوان مثال در شرایط آب و هوایی سرد، باتری را کامل شارژ کنید و موتور خودرو را گرم نگه دارید. همچنین در شرایط آب و هوایی گرم به طور پیوسته سطح الکترولیت آن را بررسی کنید. تا آب باتری در سطح درست خود قرار داشته باشد. امروزه جهت افزایش طول عمر باتری ها از محافظ های گرما استفاده می شود که می توانید به سراغ آن ها بروید.