سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
عوامل کاهش حجم روغن موتور

برخلاف آن چیزی که به نظر می رسد، روغن موتور در یک فضای کاملا بسته در موتور حبس نیست. در داخل روغن موتور ترکیباتی وجود دارند که به راحتی تبخیر می شوند. بنابراین با روشن شدن موتور و افزایش دمای آن، این ترکیبات تبخیر شده و از موتور خارج می گردند. هر چقدر روغن بیشتر تبخیر شود، حجم روغن داخل موتور بیشتر کاهش می یابد. گر چه این میزان کاملا متفاوت بوده و بسته به نوع و مدل خودرو متغیر است، ولی به طور طبیعی، چنانچه از روغن مناسب و با سطح کارآیی و گرید پیشنهاد شده توسط تولید کننده خودرو استفاده شود، میزان کاهش روغن در فاصله زمانی تعویض آن نباید از نشانه L در میله (Gauge) اندازه گیری روغن پایین تر باشد. البته ممکن است که کاهش حجم روغن موتور به حدی باشد که باعث اعتراض راننده خودرو گردد.

عوامل کاهش حجم روغن موتور

مهمترین علت این پدیده نشت روغن به داخل محفظه احتراق و سوختن روغن است. در حالت کلی در خودروهای فرسوده به دلیل سائیدگی رینگ های پیستون و لق شدن اتصالات و اجزاء، روغن موتور به هدر می رود. بنابراین کاهش میزان روغن در محدوده طبیعی نگران کننده نبوده و وجود یک محدوده روی میله اندازه گیری روغن (فاصله بین L و H) دلیلی بر این امر می باشد.

کاهش حجم روغن موتور

دلایل افت فشار روغن

بر خلاف تصور عموم، بالاتر بودن فشار روغن، به هیچ وجه به عنوان یک مزیت محسوب نشده و افزایش فشار نیز مانند کاهش فشار نشان دهنده وجود نقص در سیستم است. لازم به ذکر است که در برخی موارد، افت فشار روغن مربوط به کیفیت روغن نمی شود، به این معنی که به دلیل وجود عیوب مکانیکی موتور (خرابی پمپ روغن، لقی بیش از اندازه یاتاقان و ...) فشار روغن کم می شود که در نتیجه باید نسبت به اصلاح آن اقدام کرد.

عوامل کاهش حجم روغن موتور را بشناسید.

در بعضی موارد انتخاب نادرست گرید روغن، باعث کاهش فشار روغن می گردد. بدین معنی که اگر روغن انتخاب شده نسبت به روغن پیشنهادی سازنده خودرو دارای گرانروی کمتری باشد، باعث افت فشار در سیستم می گردد. از جمله دلایل دیگر افت فشار روغن می توان به اختلاط سوخت با روغن و نیز از بین رفتن برخی از مواد افزودنی اضافه شده به روغن (مانند ماده افزودنی بالا برنده شاخص گرانروی) اشاره کرد که در این مواقع باید پس از اطمینان از صحت کارکرد عوامل مکانیکی در سیستم، روغن را عوض کرد.

جهت اطلاع از روغن های موتور و فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار به لینک های زیر مراجعه نمایید:

روغن های موتور موجود در فروشگاه کارن کار

فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار