سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
پمپ روغن (اویل پمپ) چیست؟

یکی از قسمت های کلیدی در ارتباط با سیستم روغن کاری خودروها، پمپ روغن می باشد. این قطعه نیروی محرک خود را از میل سوپاپ (خودروهای قدیمی) و یا میل لنگ (خودروهای جدید) تامین نموده و با مکش روغن از کارتر و ارسال آن به فیلتر، فشار لازم را جهت جریان روغن در مدار اصلی روانکاری، ایجاد می کند. در درون اویل پمپ، به دلیل افزایش حجم (کاهش فشار) در ورودی و نیز کاهش حجم (افزایش فشار) در خروجی، فشار لازم روی روغن موجود در مدار اصلی ایجاد می شود.

گاهی اوقات فرسودگی این قطعه و همچنین عملکرد نامناسب فنر شیر فشار شکن، سبب بروز افزایش یا کاهش فشار درون سیستم شده که باید مرتفع گردد.

پمپ روغن (اویل پمپ) چیست؟

زمان تعویض روغن موتور

روغن های جدید با کمک تکنولوژی های پیشرفته و افزودنی های مختلف دارای کارکردهای بلند مدتی می باشند، اما همیشه تنها میزان کارکرد نوشته شده (برحسب کیلومتر یا زمان، هر کدام زودتر واقع شود) بر روی ظرف روغن ملاک زمان تعویض نیست، بلکه روغن موتور پس از مدتی کار کردن، به تدریج کیفیت خود را از دست می دهد.

این امر دلایل متعددی دارد. با وجود قرار گرفتن لایه روغن بین قطعات، در خیلی از مواقع، قطعات موتور با یکدیگر تماس پیدا کرده و به دلیل سایش، براده های فلزی از سطوح کنده شده و در داخل روغن پراکنده شده و گروهی از آن ها حتی توسط فیلتر روغن نیز جمع آوری نمی شوند. خود روغن نیز در اثر کارکرد به تدریج اکسید می شود. منظور از اکسید شدن، ترکیب و واکنش روغن با هوا می باشد که منجر به تولید لجن خواهد شد. از طرفی مواد افزودنی موجود در روغن نیز پس از مدتی ترکیبات مضر در داخل روغن موتور به حدی می رسد که با ریختن موادی که در بازار به عنوان مکمل روغن معروف است نیز، روغن خواص مطلوب و مناسب خود را پیدا نمی کند. با این حال عواملی هستند که باعث می گردند عمر روغن موتور زودتر کاهش یابد.

زمان تعویض روغن موتور

مهم ترین عوامل ایجاد تعویض روغن زودرس (پیش از موعد مقرر) عبارتند از:

  1. تعداد دفعات روشن و خاموش شدن موتور: در عمل احتراق سوخت در موتور، مقداری بخار آب نیز تولید می گردد. در صورتی که موتور سرد باشد، بخار آب میعان شده و قطرات آب از رینگ های پیستون عبور کرده و وارد روغن موجود در کارتر می گردد. وجود آب در داخل روغن موتور هم باعث زنگ زدگی و خوردگی قطعات موتور شده و هم باعث فساد زود هنگام روغن موتور می گردد.
  2. کیفیت نامناسب سوخت و میزان گوگرد اثر به سزائی بر کیفیت روغن موتور دارد. هر چه میزان گوگرد بالاتر باشد، میزان اسیدی شدن روغن موتور نیز افزایش می یابد. این عامل بلاخص در مورد موتورهای دیزل که گازوئیل مصرف می کنند نمود بیشتری دارد.
  3. دمای محیط: در مواقعی که هوا گرم بوده و دمای هوا بالاست، موتور و همچنین روغن موتور نیز گرم است. در نتیجه پس از روشن شدن موتور، مدت زمان مورد نیاز برای گرم شدن موتور بسیار کوتاه است، بنابراین میزان مایع شدن بخار آب و آلوده شدن روغن موتور به آب بسیار کمتر از حالتی است که دمای هوا سرد است.
  4. وضعیت موتور: هر چقدر موتور فرسوده تر باشد، به دلیل سایش، فاصله بین پیستون و سیلندر افزایش می یابد و در نتیجه گازهای حاصل از احتراق بیشتر به داخل کارتر نفوذ می کنند و روغن موتور در وضعیت حادتری قرار می گیرد.
  5. توقف طولانی مدت: اگر روغن برای مدت زمان نسبتا طولانی درون کارتر بماند. بدون این که موتور روشن شود، علی رغم عدم کارکرد موتور، کارآیی روغن کاهش می یابد که مهم ترین دلایل این امر، ایجاد ترکیبات کمپلکس و حضور آب خواهند بود.
  6. در خودروهای صفر کیلومتر بهتر است که بعد از طی 300 کیلومتر و یا چند روز کارکرد روغن موتور و فیلتر روغن آن را تعویض نمود. به دلیل این که در ابتدای کارکرد این خودروها مقداری پلیسه (براده آهن) و جرم های دیگری که در سطح قطعات داخلی موتور هستند به درون روغن وارد می شود و مقداری از این براده ها در فیلتر روغن گیر افتاده و براده های ریزتر از صافی فیلتر روغن عبور کرده و دوباره در سیکل گردش روغن داخل موتور قرار می گیرند و تنها راه حل تعویض روغن و فیلتر می باشد. این موضوع در خودروهای تازه تعمیر (تعمیر مربوط به داخل موتور و سر سیلندر) نیز صادق است و به عبارتی روغن اول بعد از تعمیر موتور، حتما می بایست خیلی زودتر از حد معمول تعویض شود. همچنین فیلتر روغن آن خودرو توجه داشته باشید در صورت هیچکدام از عوامل ذکر شده قبلی برای تعویض روغن موتور از توصیه زیر غافل نباشید که، برای سالم بودن خودرو خود بهتر است: در موقع تعمیر و همچنین در خودروهای صفر کیلومتر (روغن و فیلتر) همزمان و زودتر از موقع تعویض شوند و حتی از آهن ربا مغناطیسی که مخصوص فیلتر روغن و برای همچین مواقعی ساخته شده است، در صورت امکان استفاده گردد تا این که تمامی براده های آهن جدا شده از قطعات داخلی موتور، در داخل فیلتر گیر کرده و از سیکل گردش روغن خارج شوند.
  7. عوامل گوناگون دیگری ترافیک، نوع رانندگی و تنظیم نبودن موتور و موارد بسیار دیگر در کیلومتر کارکرد ذکر شده برای روغن موتور تاثیر داشته و در این مواقع تعویض روغن را قبل از رسیدن به حداکثر زمان کارکرد آن، توصیه می گردد.

مهم ترین عوامل ایجاد تعویض روغن زودرس

جهت اطلاع از روغن های موتور و فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار به لینک های زیر مراجعه نمایید:

روغن های موتور موجود در فروشگاه کارن کار

فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار