سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
باتری خودرو چیست و چه وظایفی برعهده دارد؟

باتری خودرو اهمیت بسیار زیادی دارد. همان طور که می دانید خودرو بدون این قطعه عملا هیچ گونه عملکردی از خود نشان نخواهد داد. شاید تاکنون برایتان سوال پیش آمده که کار باتری خودرو چیست و مکانیسم آن چگونه کار می کند.

وظایف باتری خودرو

یک خودرو برای این که بتواند حرکت کند، به استارت، بوق، چراغ و غیره نیاز دارد. همه این قطعات برای عملکرد خود باید روندی را طی کنند. بنابراین نیاز به انرژی دارند. حال این سوال پیش می آید که خودرو جریان برق خود را از کجا تامین می کند؟ این وظیفه باتری خودرو یا همان محل ذخیره برق است تا الکتریسیته تمام بخش های آن را تامین کند.

به طور کلی وظایف باتری خودرو عبارتند از:

  • تامین برق مورد نیاز سیستم پخش صوتی.
  • رساندن برق لازم ها به چراغ های خودرو.
  • تامین کردن انرژی و برق لازم جهت استارت خوردن ماشین.
  • در زمستان ها تامین انرژی مورد نیاز بخاری ماشین و در تابستان ها تامین این انرژی برای کولر.

تمامی این موارد نیازهای حیاتی خودرو به شمار می روند.

وظایف باتری خودرو

نحوه عملکرد باتری در خودرو

باتری خودرو برق مورد نیاز آن را تامین می کند. اما چگونه؟

آیا تا به حل اصطلاحات شارژ و دشارژ باتری ها را شنیده اید؟ منظور این است که باتری خودروها زمانی که ماشین روشن است با استفاده از دینام ها شارژ می شود و در زمان نیاز خودرو انرژی خود را مصرف می کنند و باتری دشارژ می شود.

به عنوان مثال یک باتری معمولی را در نظر بگیرید که 6 سلول دارد و هر کدام از آن ها از دو شبکه تشکیل شده اند. هر یک از این سلول ها قادرند که تقریبا 2 والت انرژی تولید کنند، در نتیجه یک باطری معمولی می تواند 12 ولت انرژی از خود آزاد کند. شبکه های درون سلول ها درون اسید سولفریک ها قرار دارند که موجب ایجاد واکنش بین صفحات می شوند، به عبارت دیگر اسید سولفوریک ها تحت عنوان یک کاتالیزور عمل می کنند. در اثر در نتایج این واکنش های شیمیایی به وجود آمده الکترون ها تولید می شوند که در میان شبکه ها می چرخند و برق تولید می کنند. این واکنش شیمیایی به صورت یه چرخه عمل می کند و هر بار عمل شارژ و دشارژ انجام می شود.

نحوه عملکرد باتری در خودرو

انواع باتری خودرو

باتری های اسیدی

این باتری ها به عنوان قدیمی ترین باطری های ماشین به شمار می روند که آن ها را با نام LM نیز می شناسند و برای شرایط آب و هوایی گرم مناسبند، این باتری ها شش درب بر روی بدنه خود دارند. برای چک کردن این باطری ها می توانید از سطح الکترولیک آن ها کمک بگیرید. این باتری ها هزینه پایینی دارند و در صورت نیاز می توانید به آن ها آب اضافه کنید.

تشخیص خرابی باتری های اسیدی

وضعیت این نوع باتری ها با کنترل سطح آب باتری مشخص می شود. به طور کلی میزان آب باتری باید چیزی حدود 10 تا 15 میلی متر از صفحات سربی بالاتر باشد. توجه داشته باشید که گاهی قطره هایی از زیر خودرو چکه می کند که به دلیل علت پوسیده شدن باتری می باشد. این نکته را نیز فراموش نکنید که کاهش سطح آب همیشه به معنی خراب بودن باتری نیست.

باتری های اتمی و یا سیلد

این باتری ها با استفاده از تکنولوژی جدید ساخته شده اند که آن ها را با نام FM می شناسند. چون این نوع از باتری ها از اسید ها تشکیل نشده اند، در نتیجه برای نگهداری احتیاجی به آب مقطر ها ندارند و از حساسیت کمتری برخوردار هستند. این نوع باتریها در برابر حالت شارژ بیش از حد مقاومند، در نتیجه عمر بیشتری نسبت به باتری های اسیدی دارند. باتری های اتمی چون اسیدی نمی باشند نقطه ضعفی خود را دارند یعنی در برابر دشارژ شدن عمیق ضعیف می شوند. در نتیجه از کار می افتند و یا باید به صورت کامل تعویض شوند.

تشخیص خرابی باتری های اتمی

تشخیص خرابی این باتری ها سخت تر از باتری های اسیدی است. به همین خاطر خودرو سازان جهت راحتی کار یک چراغ هشدار در پنل پشت فرمان ها قرار داده اند، به این صورت که زمانی که این چراغ روشن شود یعنی عمر مفید باتری تمام شده و باید آن را عوض کنید.

انواع باتری خودرو