سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
روغن موتور چیست؟

روغن موتور از دو بخش متفاوت ترکیب شده است ؛ بخش اول که روغن اصلی پایه آن را تشکیل داده ، بخش دوم مواد افزودنی است که به روغن پایه اضافه شده و محصول نهایی را تولید میکند.

تفاوت روغن های سنتتیک با روغن های معمولی

اصلی ترین تفاوت این روغن ها در ترکیب پایه آن ها است. ترکیب پایه روغن های معمولی از نفت خام بدست آمده ، اما ترکیب پایه روغن های سنتتیک را ترکیبات شیمیایی که توسط محققان و دانشمندان فعال در این حوزه فعالیت دارند تشکیل داده است.این تفاوت در ترکیب باعث برتری روغن های سنتتیک بر روغن های معمولی نیز شده است. این برتری در خاصیت ویسکوزیته آن ها خلاصه میشود. به‌عبارت‌دیگر‌، روغن‌های سنتتیک ساختار مولکولی یکنواخت‌تری دارند (شبیه تیله) که این ساختار به مولکول‌ها اجازه می‌دهد تا به‌سادگی روی هم بلغزند؛ درصورتی‌‌‌که مولکول‌های روغن‌ معمولی را می‌توان به تاس‌هایی تشبیه کرد که برای لغزیدن روی یکدیگر با مشکل مواجه هستند.

گرید روغن موتور

حتما تابحال متوجه اعدادی که بر روی ظروف روغن موتور وجود دارد شده اید، این اعداد گرید آن روغن را بیان کرده و شما میتوانید از طریق آن روغن مناسب خودرویتان را انتخاب نمایید. این گرید توسط جامعه مهندسان خودرو (Society Of Automative Engineesrs) تعیین میشود و عبارت SAE نیز مخفف همین جمله میباشد.

جامعه مهندسان خودرو (SAE) گرید هر روغن را با دو عدد بیان می‌کند: عدد اول، بیانگر میزان ویسکوزیته در دمای پایین و عدد دوم، بیانگر ویسکوزیته در دمای بالا (معمولا متوسط دمای کارکرد پیشرانه) است. برای مثال، روی ظرف روغن عبارت SAE 10W-40 حک شده است. 10W بیان می‌کند ویسکوزیته این روغن در دمای پایین برابر دَه و در دمای بالا برابر چهل است.

تقسیم‌بندی گرید روغن‌ها از صفر آغاز می‌شود و با فواصل پنج تا ده‌تایی افزایش می‌یابد. برای مثال، احتمالا روغن‌هایی با گریدهای 0، 5، 10، 15، 20، 25، 30، 40، 50، یا 60 دیده‌اید. پس از اعداد 0، 5، 10، 15 یا 25، حرف W نوشته شده که بیانگر زمستان است. هرچه عدد قبل از حرف W کوچک‌تر باشد، آن روغن در دماهای پایین بهتر جریان می‌یابد یا به‌بیان‌بهتر، ویسکوزیته کمتری دارد.

روغن موتورها از لحاظ گرانروی به دو دسته روغن تک درجه ای (Monograde) و روغن چند درجه ای (Multigrade) تقسیم میشوند. روغنی که گرید آن‌ تنها با یک عدد (مثلا 10) مشخص می‌شود، روغن تک‌درجه‌ای نام دارد و روغنی که گرید آن‌ با چند عدد (مثلا SAE 10W-40) مشخص می‌شود، روغن‌ چند‌درجه‌ای است. استفاده از روغن‌های چهارفصل در خودروهای امروزی امری عادی است. در ترکیب این روغن‌ها، افزودنی‌هایی وجود دارد که به آن‌ها اجازه می‌دهد در بازه‌های گسترده‌تری از دما عملکرد مناسبی داشته باشند. استفاده از این روغن‌ها مالک خودرو را از تعویض روغن با تغییر فصل بی‌نیاز می‌کند.

روغن موتور چیست؟

فواید روغن موتور

روغن موتور با کاهش سایش و اصطکاک بین قطعات مختلف  موتور از فرسوده شده آن جلوگیری میکند و همچنین در تنظیم دمای موتور نقش موثری ایفا میکند.

  • به‌حداقل‌رساندن اتلاف قدرت ناشی از اصطکاک میان قطعات متحرک
  • کاهش ساییدگی و خوردگی سطوح و قطعات
  • خنک‌کاری پیشرانه
  • کاهش ارتعاشات پیشرانه
  • تمیزکاری قطعات پیشرانه
  • کمک به آب‌بندی رینگ پیستون به‌منظور جلوگیری از نشت گازهای درون سیلندر

جهت اطلاع از روغن های موتور و فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار به لینک های زیر مراجعه نمایید:

روغن های موتور موجود در فروشگاه کارن کار

فیلترهای روغن موجود در فروشگاه کارن کار