سبد محصولات موجود

carencar-empty-cart
سبد خرید شما خالیست

سبد ثبت سفارش

carencar-empty-cart
سبد ثبت سفارش شما خالیست
انتخاب خودرو
اعداد روی تایر چه اطلاعاتی را به شما می دهند؟

حروف و اعداد مختلفی روی دیواره‌ی جانبی تایرها ثبت می‌شود که هر کدام معنا و مفهوم خاص خود را دارند. برای این که تایر مناسبی را انتخاب کنید باید از معنای هر حرف و عدد آگاهی داشته باشید. در این مطلب به بررسی هر یک از این موارد می‌پردازیم.

اعداد روی تایر چه اطلاعاتی را به شما می دهند؟

نوع تایر

یکی از کدهایی که روی بخش جانبی تایر مشاهده می کنید، کد P215/65 R15 95H می باشد. همان طور که می بینید ابتدای این کد با یک حرف شروع می شود. این حرف نوع تایر را نشان می دهد که به سه دسته کلی P، LT و T تقسیم می‌شود. حرف P یعنی این تایر برای خودروهای سواری سدان، شاسی‌بلند، مینی‌ون و وانت مناسب است. حرف LT بیانگر تایر خودروهای باری سبک و در انتها حرف T یعنی تایر یدکی می باشد. ممکن است به غیر از این سه حروف، حروف دیگری را مشاهده کنید اما استفاده از آنها مرسوم نیست.

پهنای تایر

بعد از اولین حرف سه عدد را کنار هم می بینید، در مثال ذکر شده بالا 215، عرض تایر را مشخص می کند که از دیواره‌ی جانبی راست تا دیواره‌ی جانبی چپ اندازه‌گیری می‌شود. این عدد بر اساس واحد میلی‌متر بیان می‌شود و در واقع اندازه عرض رینگ مناسب تایر است.

نسبت ابعاد

دو عدد بعدی بیانگر نسبت ابعاد تایر می باشد که برای بررسی فاق و ارتفاع تایر مورد استفاده قرار می گیرد. ارتفاع تایر از طوقه تا بالای آج اندازه‌گیری می‌شود. آن چه که در خصوص نسبت ابعاد اهمیت دارد این است که عدد مذکور برحسب درصدی از پهنای تایر بیان می‌شود. در مثال این بخش عدد 65 یعنی فاق تایر 65 درصد پهنای آن است. هرچه نسبت ابعاد کوچکتر باشد، پهنای تایر نسبت به فاق آن بیشتر می شود.

در خودروهای مسابقه ای تایرها نسبت ابعاد پایین تری دارند. چون در این خودروها تایرهای پهن و فاق کوتاه از پایداری جانبی بهتری برخوردارند. خودروهای مسابقه‌ای موقع عبور از پیچ‌ها نیروهای جانبی زیادی را تحمل می کنند که مستقیما این نیروها به تایرها وارد می‌شود؛ به همین دلیل است که تایرهای با نسبت ابعاد کوچکتر مناسب این شرایط می باشند. دیواره‌های جانبی این نوع تایرها نسبت به تایرهای عادی کوتاه‌تر و سخت‌تر بوده و می‌تواند در برابر شرایط سخت مسابقه و نیروهای جانبی وارد شده تاب بیاورد.

نحوه ساخت

دومین حرف حک شده روی تایر، روش ساخت آن را مشخص می کند. روی اکثر تایرها حرف R ذکر شده که بیانگر رادیکال بودن آن می باشد. در گذشته حروف D و B به ترتیب روش ساخت تایرهای بایاس مورب و بایاس کمربندی را نشان می دادند.

نحوه ساخت

قطر رینگ

عدد بعدی اندازه قطر رینگ بر حسب اینچ را نشان می دهد. در مثال ذکر شده این بخش عدد 15 یعنی این تایر برای رینگی با قطر 15 اینچ مناسب است.

وزن تایر و سرعت مجاز

عدد آخر و حرف بعد از آن به ترتیب میزان وزنی که تحمل می کند و حداکثر سرعت مجاز تایر را مشخص می کند. در ادامه این بخش جدول مولفه های خاص آن را مشاهده می کنید.

وزن تایر و سرعت مجاز

درجه کیفیت یکنواخت تایر

علاوه بر آن چه که گفته شده بخش دیگری روی تایر حک شده که میزان تخمینی عمر آج، میزان چسبندگی و دفع حرارت تایر روی آن ثبت شده است. در تصویر زیر نمونه ای از آن را مشاهده می کنید:پ

درجه کیفیت یکنواخت تایر

عمر آج تایر

تخمین دقیق عمر آج در شرایط مختلف رانندگی توسط هیچ کس امکان پذیر نیست. این پارامتر را با یک عدد نشان می دهند که در شرایط کنترل شده در جاده‌های آزمایش دولتی به‌دست آمده است. هرچه این عدد بزرگتر باشد انتظار می رود عمر آج تایر بیشتر شود.

میزان چسبندگی تایر

میزان چسبندگی تایر را با AA ، A، B یا C نمایش می دهند. کارشناسان این پارامتر براساس توانایی متوقف کردن خودرو روی سطح بتن لغزنده و آسفالت آزمایش کرده و اندازه می گیرند. در این آزمایش مسافت ترمزگیری از لحظه‌ی آغاز فشردن پدال ترمز تا لحظه‌ی توقف کامل خودرو اندازهگیری می شود، سپس میزان چسبندگی برای تایرها تعیین می‌شود.

تاثیر دما

حروف A ،B و C جهت درجه‌بندی تایر بر اساس کیفیت عملکرد در دفع حرارت و عدم جذب حرارت به کار می روند. این پارامتر زمانی اندازه گیری می شود که میزان باد تایرها استاندارد باشد. از طرفی وزن و سرعت اضافی در این رتبه‌بندی اعمال نمی‌شود. واضح است که سرعت و بار اضافی می‌تواند باعث بالا رفتن دما و کاهش طول عمر تایر و حتی موجب ترکیدن لاستیک شود.

تاثیر دما